The Great Ocean Raod - Reisverslag uit Mount Gambier, Australië van Harrie, Inie en Christine - WaarBenJij.nu The Great Ocean Raod - Reisverslag uit Mount Gambier, Australië van Harrie, Inie en Christine - WaarBenJij.nu

The Great Ocean Raod

Door: Harrie

Blijf op de hoogte en volg Harrie, Inie en Christine

21 Februari 2016 | Australië, Mount Gambier

Vanuit Geelong wilden we uiteindelijk in Apollo Bay belanden, met onderweg torenhoge golven, veel surfers en dikke bomen in het regenwoud bij Lorne. Hoe bepalend kan het weer zijn bij de invulling van zo'n tochtje! Het was koud, grijs en nat. De golven waren meer dan indrukwekkend en de kitesurfers noemden we voor de gelegenheid "kaajtsurfers". In Lorne deed het regenwoud zijn naam eer aan en het uitzicht bij Teddy's lookout was voornamelijk grijs. Gelukkig was het telkens als we uitstapten droog.

Nog even een waterval die niet meer bleek dan een van grote hoogte (dat dan weer wel) naar beneden sijpelende beek (tja, eind van de zomer, weinig water he) en we konden door naar Apollo Bay, waar we erg hebben genoten van de oesters en een voortreffelijke seafood-linguini.

Het was eigenlijk de bedoeling om vanuit Apollo Bay landinwaarts te rijden, door Otways forest (regenwoud) en Lavers Hill. Maar gelet op de reeds omschreven weersomstandigheden en het feit dat de kustroute ook deels door regenwoud voerde, besloten we een dag te verdienen en meteen door te stoten naar de Great Ocean Road, met zijn imposante Twaalf Apostelen, zijn London Bridge en eigenlijk wel om de driehonderd meter een reden om te stoppen voor de indrukwekkende brokken oranjegele steen, die op termijn onverbiddelijk onderuit zullen worden gehaald door de onophoudelijk beukende branding, die vervolgens weer zal zorgen voor nieuwe kolossen uit de loodrecht oprijzende kustmuren.
Het was gelukkig droog, af en toe zonnig met een verrassend mooi zicht.

Gezien de eerdere tijdwinst besloten we in Warnambool twee nachten te blijven, omdat het stadje aan de kust ons wel aansprak en de zon een groter aandeel dreigde op te eisen. Geen spijt: bijzonder lekker gegeten bij Pippies Restaurant en heerlijk geslapen. 's Morgens stadje struinen, heerlijk koffie drinken weer naar Pippies voor de lunch (viel wat tegen). Teruggewandeld over het strand en 's avonds thuis tapas en een wijntje.

Vanuit Warnambool weer landinwaarts naar Hall's Gap, in het Grampians National Park. Onderweg nog even door Tower Hill's Reserve, een natuurgebied in een enorme krater, waar op enig moment tatsächlich twee emoes voor ons uit renden. Hall's Gap zelf stelde niet veel voor, of het moest zijn dat er kennelijk dit weekend een soort oldtimer-treffen plaatsgreep, met behalve echte mooie oudjes ook opgepimpte fantasycars, die ronkend de straten onveilig maakten. Wel aardig waren de kangoeroes die om zes uur s'avonds uit de bush kwamen om gras te eten van het inmiddels ernstig onderkomen cricketveld dat zo te zien de laatste jaren voor niets anders gebruikt werd. Zij boden de toegestroomde toeristen welwillend hun zo begeerde Kangoeroefoto's.
Omdat Hall's Gap niet beschikt over een behoorlijk restaurant besloten we thuis een blikje Campbell's met een sneetje brood soldaat te maken. Het champignonstukje zat bij Inie.

Gisteren verder door het Grampians National Park, met onderweg de adembenemende uitzichten Bij Boroka Lookout en Reed Lookout & balconies, waar overmoedige jongeren zich steeds weer lieten fotograferen, zittend op overhangende rotsen boven duizelingwekkende diepten. Mijn maag draaide zich om. Maar de daaropvolgende Mackenzie's Fall maakt veel goed: een echte waterval met veel water en veel val! Hadden we niet willen missen.

Door naar Mount Gambier, waar we even een tussenstop maakten om vervolgens door te rijden naar onze laatste stop vóór Adelaide: Robe S.A, aan de kust. Zittend voor onze camper schrijf ik dit hoofdstukje, zonder één seconde spijt over onze keuze: het is hier zonnig en warm, zo'n 27 graden, we zitten bij het strand en in het dorp zijn bijzonder goede restaurantjes, zo hebben we vernomen. Het lijkt wel vakantie!

Voor de smachtenden onder u: de WiFi-faciliteiten zijn niet overal even vanzelfsprekend en het kan dus even duren voordat jullie helemaal op de hoogte zijn, neem het ons niet kwalIjk. We denken natuurlijk wel aan jullie!

We melden ons in ieder geval weer vanuit Perth, keepen touch!

• 21 Februari 2016 - 10:53

Sandra Van Rooij - Van Brug:

Wat een gave trip zijn jullie aan het maken. ;-)
    Mooie natuur, jammer dat het weer niet geheel meewerkt.

Leuke fotookes.

Liefs en groetjes.

• 21 Februari 2016 - 11:30

Kasper, Cielke En Gos:

Wat jaomer vaan de rege! Dat verwachste toch neet daor hé. Sjiek dat geer emoes live höb gezeen en netuurlik de kangeroes. Gos vindt ze sjiek! Veer höbbe aoch alle begrip veur de wifibeperkinge oonderweeg.
    Geneet veural väöl en good en laot t uuch allemaol good smake.

Poen vaan us 3 oet n naat Aelse-Zuid!

• 21 Februari 2016 - 12:40

Annemie:

Lieve Inie, Christine en Harrie,

we genieten van jullie verhalen, Inie alweer ein jaorke awwer maar nog even sjoen,
    proficiat. Annemie

Wat een leuke en indrukwekkend reis, hebben jullie de 12 apostelen geteld,
    immers er zijn enkele omgevallen. Belangrijk voor de volgende quiz waar je een reis naar Australie mee kunt winnen, dus even terug rijden (de gratis reis komt er aan). Hebben jullie in Grampians National Park nog last gehad van vliegen en ongedierte etc?
    Dat er veel kangoeroes zijn per m2 is worldwide bekend (leuk he).
    Zijn jullie in Adelaide nog naar de casino's geweest, blijkbaar wel, daar al het geld reeds vergokt was, zodat Ine nog een champignon kon eten.
    Zijn benieuwd naar jullie verslag uit Perth, het assortiment verse vis is daar een aanrader met de witte Yarra Valley wine. ( laat het smaken) Paul

Liefs en een dikke poen

Paul & Annemie

• 21 Februari 2016 - 13:40

Ton En Tonny:

Wat genieten wij als we weer een verslag van jullie reis ontvangen.
    Ontzettend leuk om met jullie mee te mogen reizen.
    Het weer is inmiddels aan het verbeteren hebben we begrepen dus dat wordt dan nog meer genieten.
    Lekker eten, lekker drinken op naar Perth.
    Een gezellige goede reis verder.met de lieve knuffels van ons.
    Ton en Tonny

• 21 Februari 2016 - 14:28

Tiny :

Dat is genete van die reisverslage die geer sjrief öt liek mich auch ein prachtige reis en culinair geneet ger auch zwa te wjerre veural de champignons he Ine,met de oesters maak ger mich waal jel lekker. Geer geneet waal en dat is öt vernaamste en lôl zalt ger auch waal höbbe. Me van Harrie dao wjer ich neet väöl van is dae auch bie uch?
    Op de foto's dao zeen ich häöm waal die wat euverigens prachtig zeen me ich dach dat hè waal ein bookwerk ging sjrieve. Nou genôg auw klwatte ameseer uch en zeet verzichtig en geniet dikke poen oet Gäöl

• 21 Februari 2016 - 15:03

Wim En Elly Uit Elsloo.:

goedendag in 't natte Elsloo we hopen dat jullie beter weer hebben als wij, hier is 'tkoud en nat, we vinden 't prachtige foto"s wat jullie doorsturen. we wensen jullie nog hele fijne weken toe en heel veel zon.veel liefs van Wim en Elly.

• 21 Februari 2016 - 16:26

Bert Jongen:

Hallo lieve vrienden,

Indrukwekkend om jullie avonturen te
    lezen. Het wordt tijd om naar Australië te reizen als ik dit allemaal lees. Jullie willen zeker de volgende keer onze gidsen zijn. Wij verheugen ons weer op het volgende reisverslag. Heel veel plezier en geniet ervan.

• 21 Februari 2016 - 16:33

Tiny:

Ha sjattepiekes,
    Good uuch weer op uuch eige site te zeen. Fijn dat iech uuch vannach (veur miech daan nach) nog eve gezeen en gesproke höb... Jaomer vaan 't weer, maar verder zeen iech uuch wel geneete... Vaan Adelaide oet gaot geer toch vleege nao Perth, of höb iech dat verkierd begrepe???...
    Vanmiddag nog 'n dikke 3 kerteer met Alf gesproke, heer is errug positief euver uuch samezien in Melbourne, heet dao ouch vaan genoote, waor veur höm ouch 'n hiel fijn oetstepke...
    Hiel vaol groete en poene, ouch van höm, maar veural vaan miech...Tiny

• 21 Februari 2016 - 21:55

Ella En Wil:

wij hebben vandaag een stukje langs de kust met jullie meegereden,,schitterend déjavue gevoel !
    jao,,hjiél sjwóin ! groetjes en liefs van ons.

• 23 Februari 2016 - 12:41

Clemence:

Wat een sjieke reis! Gelukkig na effe zoeken jullie link gevonden

• 23 Februari 2016 - 12:45

Clemence:

Erg leuk om jullie te volgen. Enjoy!

Groetjes vaan de buure xx

• 24 Februari 2016 - 22:42

Ity Keijsers:

geweldig jongens. de Bell Beach. the Londen Bridge, de watervallen en de 12 apostelen. wat is de wereld toch mooi. dat is genieten!!! dikke poen

• 25 Februari 2016 - 18:03

Erick:

Harrie, Ini en Christien,
    Heel leuk om jullie te kunnen volgen. Mooie verslagen (Harrie: chapeau!). Zo te lezen hebben jullie absoluut geen "geniet-tips" van ons nodig......
    Reis, flaneer, eet en drink zoals bij het "zwitserleven-gevoel" hoort.
    Geneet vaan 't leeve!
    Kompleminte, Els en Erick